Oletko varautunut pahimpaan? Kuinka nopeasti ja taitavasti saat ikävän tapahtuman kommunikoitua organisaatiosi sisällä? Entä tärkeimmille sidosryhmillesi?
Luin juuri kiinnostavan artikkelin (McKinsey, 2017: Are you prepared for a corporate crisis?), kuinka yritysten olisi hyvä varautua kriisien hoitoon nykyistä paremmin, koska kriiseistä meinaa tulla nykypäivänä yhä useammin julkisia. Artikkelissa oli hyviä kysymyksiä meille kaikille, kuinka voimme arvioida omaa varautumistamme mahdollisia riskejä varten.
Oletko varautunut pahimpaan? Tässä artikkelista mukailtuja kysymyksiä, joita jokaisen johtajan tulisi miettiä nyt eikä vasta kriisin keskellä:
Uhkien ymmärtäminen
Mitkä ovat organisaatiosi kymmenen suurinta riskiä ja mitkä niistä ovat viisi tärkeintä “mustan joutsenen” uhkaa, jotka voivat horjuttaa organisaatiotasi?
Kuinka kriisi voi kehittyä jokaisen uhkan kohdalla, mukaan lukien sidosryhmiin kohdistuvat vaikutukset ja kuinka arvioit altistumistanne näille riskeille?
Organisaatio ja johtajuus
Miltä kriisiä hoitava organisaatiosi näyttää kunkin uhan kohdalla (erityisesti onko teillä esimerkiksi kriisien hoidosta vastaavaa johtajaa, jolla on luonnetta hoitaa kriisiä, arvot kohdillaan, riittävää kokemusta kriisien johtamisesta ja hyvä maine)? Entä milloin ja millä perusteella tämä kriisiryhmänne aktivoidaan?
Mitkä ovat organisaatiosi arvot ja periaatteet kriisien johtamisessa, kun joku uhista realisoituu?
Oletko määrittänyt keskitetyn suunnitelman kriisinhoitokeskuksellenne, jonka palveluksessa on myös ylimmän johdon jäseniä? Entä mikä rooli kullakin on kriisiryhmässänne?
Onko sinulla kaikkien tiedossa oleva toimintatapa, joka ohjaa päätöksentekoa ja suojaa liiketoimintaanne?
Onko sinulla varasuunnitelma, mikäli joidenkin kriittisten johtajien täytyy erota kriisin takia?
Sidosryhmiin vakauttaminen
Oletko määrittänyt tärkeimmät sidosryhmät, mukaan lukien kilpailijat ja vaikuttajat, ja testannut, miten ne toimivat kriisissä?
Kuinka paljon olet panostanut viranomaisten ja muiden julkisten tahojen ymmärryksen lisäämiseen?
Onko sinulla suunnitelma työntekijöiden suojelemiseksi ja kuinka varmistat heidän jaksamisensa kriisin keskellä?